Iedereen heeft wel last van stress. Wat zowel positief als negatief kan zijn. Sommige mensen hebben daar meer last van dan anderen. Toch zijn er genoeg oplossingen die kunnen helpen met het voorkomen en verminderen van de stress. Met een aantal trucjes voel jij je weer een stuk beter in je vel en kun je je stress verminderen.

Ademhaling

Als je last hebt van stress dan merk je waarschijnlijk wel dat je last hebt van kortademigheid. Het is dan de bedoeling dat je je ademhaling gaat controleren. Door een goede ademhaling ben je minder snel gespannen. Je kunt dan het beste door je buik ademen. Omdat je dan veel meer zuurstof binnenkrijgt en je je hersenen seint dat je ontspannen bent. Je zorgt ervoor dat je gefocust blijft op je ademhaling.

Ontspanning

Stress ontstaat door het drukke leven en de hoge werkdruk. Mensen vergeten dan vaak tijd te maken voor ontspanning. Begin dan maar eens met rust te nemen na een drukke klus. Dat helpt met het afbouwen van de spanning. Mocht je niet van het niks doen zijn dan kun je ervoor kiezen om te gaan knutselen en kleuren. Het klinkt misschien raar maar het is niet alleen voor kinderen. Tijdens het plakken en kleuren zorg je ervoor dat je verstand op 0 wordt gezet waardoor je alle zorgen even vergeet.

Cultureel

Verder helpt lezen ook goed tegen stress doordat het je zenuwen kalmeert. Het kalmeert je al met alleen al 6 minuten lezen. Naast lezen helpt muziek luisteren ook tegen de hevige stress. Zo leidt het je gedachten af waardoor je ontspannen raakt. Daarnaast vermindert het de productie van stresshormonen. Maar maakt het wel hormoon stofjes aan die een fijn gevoel geven. 

Verdere tips

Uiteindelijk wil je stress het liefst voorkomen. Zo moet je stress situaties uit de weg gaan. Ook kun je letten op je voeding want producten met veel suiker kunnen ervoor zorgen dat jij sneller last krijgt van de stresssymptomen. Zo helpt een dieet ook al met het verlagen van stress. Let hier goed op zodat je de drukke werkdagen zonder stress doorkomt.

Opmerking