Procesoptimalisatie met Lean is een populaire methode om processen binnen een organisatie te verbeteren. Het is erop gefocust dat processen vanaf de werkvloer efficiënter ingericht worden. De mensen die het werk uitvoeren, weten namelijk het beste waar verbetermogelijkheden liggen en wat mogelijke oplossingen kunnen zijn. In dit artikel vertellen we je meer over deze bekende verbetermethode voor procesoptimalisatie. 

Oplossing voor de lange termijn

Procesoptimalisatie met behulp van Lean is gericht op de lange termijn. De methode is niet bedoeld om snel kosten te besparen of snel een verandering door te voeren. Bij Lean procesoptimalisatie ligt de focus op het lerende vermogen van een organisatie. Het is daarom belangrijk dat de organisatie een duidelijk doel heeft en weet op welke wijze er waarde toegevoegd wordt voor de klant. Hoe beter een organisatie haar visie overbrengt aan medewerkers, hoe meer gemotiveerd ze zullen zijn om samen doelen te behalen. 

Medewerkers staan centraal

Als er gebruik wordt gemaakt van de Lean methode om processen te optimaliseren, staan de medewerkers hierin centraal. Medewerkers worden gezien als de experts van de werkvloer en zij weten als geen ander waar verbetermogelijkheden zijn. Daarom is het belangrijk om medewerkers actief te betrekken bij het verbeterplan. Organisaties die investeren in de groei en ontwikkeling van de medewerkers, winnen hiermee het vertrouwen van medewerkers. 

Verspillingen wegnemen

Volgens de Lean methode kan er efficiënter gewerkt worden als er gelet wordt op acht verspillingen. Deze verspillingen zorgen ervoor dat er minder waarde toegevoegd wordt voor klanten. Het is dus belangrijk dat deze verspillingen weggenomen worden, zodat de processen geoptimaliseerd zijn en er zo veel mogelijk waarde wordt gecreëerd voor de klant.

Lean binnen jouw organisatie

Wil jij aan de slag met Lean procesoptimalisatie? Zorg dan dat je je goed inleest en dat je weet wat het doel is waar je met jouw bedrijf naartoe wilt werken. Het is niet erg om hulp in te schakelen tijdens het proces, zo weet je zeker dat jouw organisatie op de goede manier verbeterd wordt.