Wanneer je moeilijke materie uit moet leggen, dan kan dit erg veel moeilijkheden met zich meebrengen. Je moet namelijk de materie niet alleen zelf volledig begrijpen, maar ook over kunnen brengen op mensen die het nog niet volledig snappen. Het is dan belangrijk dat je het complexe juist minder complex maakt. Je doet dit door het zo duidelijk mogelijk te maken. Wij geven je hier een paar tips voor.

Less is more

Wie een complex iets uit wil leggen, wil waarschijnlijk zoveel mogelijk uitleggen om het duidelijk te krijgen. Helaas werkt dit juist averechts, want je geeft zo een bom van informatie  aan je doelgroep. je kunt daardoor beter met minder woorden proberen om de complexe zaken uit te leggen. Details kun je weglaten, tenzij deze echt belangrijk zijn om iets te begrijpen. Zo voorkom je dat je zo veel informatie geeft, dat het ten koste gaat van de duidelijkheid.

Gebruik animatievideo’s

Een animatievideo laten maken, is de ideale manier om complexe informatie op een begrijpelijke manier over te brengen. Ons brein is namelijk audiovisueel ingesteld, wat betekent dat een video beter werkt om een boodschap over te brengen. Ons brein slaat informatie uit beeld en geluid namelijk veel beter op dan tekst, wel 60.000 keer sneller! Een animatievideo hoeft je bovendien niet veel te kosten. Bij Cooler Media kun je tegen elk budget een animatievideo laten maken om jouw complexe zaken uit te leggen.

Gebruik praktijkvoorbeelden

Door duidelijke voorbeelden te gebruiken, kun je complexe zaken makkelijker uitleggen. Met bestaande voorbeelden, heeft je doelgroep al een beeld van hoe iets eruit ziet. Het helpt je doelgroep om iets beter te begrijpen. Daarnaast is het ook belangrijk hoe je iets vertelt. De lichaamstaal, toon en het enthousiasme van de spreker is van groot belang. Er zitten namelijk ‘spiegelneuronen’ in onze hersenen, die ervoor zorgen dat je de emoties kopiëren van mensen met wie je contact hebt. Wanneer je zeer complexe materie uit moet leggen en je doet dit met een monotone stem, dan wordt het lastig om je publiek ook enthousiast te maken. Als je zelf met enthousiasme over de complexe zaak vertelt, dan zal je publiek ook sneller meegaan en het beter begrijpen.